RYHMIEN OHJAUS

Ravinto

2. Ryhmäkerta

Aihe: Terveellinen ja monipuolinen ruoka hyvinvoinnin edistäjänä

Ohjaajat: (täydennetään ryhmässä)

Tarjoilut: Karjalanpiirakka / välipalakeksit / marjasmoothie

Kokoontumiskerran runko

  • Ennakkovalmistelut: pöytien asettelu, tarjoilujen valmistaminen, induktiosilmukan testaus, jos käytettävissä
  • Tervetulotoivotukset ja pikakuulumiset ovensuussa
  • Selkeä aloitus: Yhteinen tervetulotoivotus, paikalla olevien toteaminen ääneen, tiedotettavat asiat ja lyhyt johdattelu päivän teemaan
  • Toimintaosio: Terveellinen ja monipuolinen ruoka hyvinvoinnin edistäjänä
  • Loppukeskustelut ja palaute suullisesti
  • Selkeä lopetus: ”Kiitos tästä kerrasta, ensi viikolla jatketaan aiheesta x”
  • Ovensuutunnelmat vapaamuotoisella keskustelulla
  • Turvallisen kotimatkan toivotukset

Teema ja tavoite

Keskustelua terveellisestä ja monipuolisesta ruoasta hyvinvoinnin edistäjänä. Ryhmäläiset saavat tietoa terveellisestä ruoasta ja ideoita omiin ruokavalintoihin.

Toteutus

1. Tervetuloa ja keskustelu. (15–20 min.)

  • Ohjaaja X äänessä, todetaan montako ryhmäläistä paikalla. Nimi- ja kuulumiskierros. Kerrataan tarvittaessa ryhmän pelisäännöt.
  • Keskustellaan edellisen kerran aiheesta. Kysytään, mitä aiheesta jäi mieleen? Ovatko ryhmäläiset tehneet edellisellä kerralla annettua kotitehtävää?

2. Reseptiarvoitus. (5 min.)

  • Ryhmäläisille annetaan vinkkejä reseptien avulla siitä, mitä syötävää tänään on tarjolla. Vasta kun tehtävä on yhdessä ratkaistu, otetaan tarjottavat esiin. Esimerkiksi tänään on tarjolla: vettä, suolaa, ruisjauhoa, vehnäjauhoa, riisiä, maitoa, suolaa (karjalanpiirakan resepti) tai voidaan lukea esim. kaupasta ostettujen välipalakeksien tai smoothien tuoteselosteesta tärkeimmät ainesosat. Arvuuttelun jälkeen nautitaan tarjoilusta. Lähde: Apetta aivoille -hanke

3. Keskustelu. (5–10 min.)

  • Jos joku ryhmäläinen on asettanut itselleen elintapamuutostavoitteen, hän voi kertoa sen ryhmälle, jos haluaa.
  • Ohjaaja kirjaa tavoitteen ylös.

4. Keskustelu. Aiheena “Terveellinen ja monipuolinen ruoka hyvinvoinnin edistäjänä”. (20-30 min.)

  • Oheismateriaali: Tietoisku: Terveellinen ja monipuolinen ruoka.
  • Nostetaan tietoiskusta esille ravitsemukseen liittyvistä keskeisistä asioista: ruokakolmio ja lautasmallit. Yhteisiä tehtäviä.

5. Keskustelu ruokakuvien kuvailun tai ravitsemusaiheisen tietovisan avulla. (20-30 min.) Tehtävä 5a. Jos ryhmässä pelkästään ikääntyneitä, voit valita vaihtoehtoisesti tehtävän 5b.

a) Ruokakuvatehtävä: Oheismateriaali: Ruokakuvien kuvailu. Johdattele keskustelu käyntiin kuvien kuvailulla. Samalla voitte keskustella ravitsemukseen liittyvistä keskeistä asioista: kasvikset, hiilihydraatit, kuidut, proteiinit, rasva, suola, sokeri, nesteen saanti, sydänmerkki. Valitse muutama kuva materiaalipankista:

b) Ravitsemusaiheinen tietovisa, jos ryhmässä pelkästään ikääntyneitä: Ikääntyneiden ravitsemussuositukset, 10 kysymystä: totta vai tarua? Oheismateriaali: Tietovisa: Apetta aivoille tietovisan väittämät ja vastaukset. Linkki: Apetta-aivoille-tietovisan-vaittamat-ja-vastaukset-tulostus.pdf (ryhmarenki.fi) Lähde: Apetta aivoille -hanke.

6. Lyhyt taukojumppa. Oheismateriaali: Taukojumppa 2. (5 min.)

7. Pienryhmätehtävä. Oheismateriaali: Pienryhmät ravintokeskustelu. (10–15 min.)

  • Keskustelua 3–4 hengen ryhmissä aiheesta: Miten näkövammaisuus voi vaikuttaa ruokavalintoihin? Myönteisten vertaistuellisten vinkkien ja niksien jakaminen.

8. Keventävä tehtävä loppuun, jos jää aikaa. (10–15 min.)

  • Oheismateriaali: Ruokasana + nimi.
  • Yhdistä nimi ja asia -tehtävä. Tee sanoista pareja niin, että toinen sana on nimi ja toinen sana on asia, esim. Marie-keksi, Ahti-silli. Yhdessä ne muodostavat ruokaan tai juomaan liittyvän sanan, tuotteen tai tuotemerkin. Lue ensimmäinen sana listalta ja ryhmäläiset arvaavat siihen sopivan toisen sanan. Lähde: Apetta aivoille -hanke.

9. Kotitehtävä. Tutki omaa jääkaappia tai ruokakaappia. (5 min.)

  • Minkä tuoteryhmän tuotteita on eniten: maito-, kasvis-, vilja- vai lihatuotteita?

10. Ryhmän päätös. (5–10 min.)

  • Hyvän mielen kierros. Jokainen voi sanoa jonkin asian, josta viime aikoina tai tällä ryhmäkerralla on tullut hyvä mieli. Tai ryhmäläisiltä voi kysyä: Oivalsitko jotain uutta? Miten voit hyödyntää oppimaasi? Päätöksen on hyvä olla jokaisella ryhmäkerralla samanlainen.

Jaettava materiaali

  • Ryhmän lopuksi jaetaan materiaali tai lähetetään ryhmäläisille
  • Materiaalin muoto: isoteksti, CD-levyt, pistekirjoitus, sähköpostilla/mp3-muodossa ladattavana ryhmäkerran jälkeen.
  • Terveellinen ja monipuolinen ruoka hyvinvoinnin edistäjänä -tietoisku.